Przełącznik ciśnienia firmy WIKA odgrywa kluczową rolę w nowym pociągu z napędem wodorowym do transportu lokalnego. W ramach monitorowania ciśnienia pełni centralną funkcję bezpieczeństwa w systemie zasilania H2 podczas podróży.
Zalety napędu wodorowego w transporcie kolejowym nie są szeroko rozpowszechnione, niemniej jednak pierwsze pociągi zasilane ogniwami wodorowymi H2 są już w użytku. Kursują w niezelektryfikowanych sieciach kolejowych, zastępując pociągi z napędem dieslowym.
Zbiorniki oparte o technologię kompozytów z włókien węglowych
Pojemność zbiorników na wodór musi być dostosowana do dystansu, który będzie pokonywał pojazd. Jeden z klientów firmy WIKA wyspecjalizował się w spersonalizowanych systemach magazynowania paliwa dla pojazdów H2. Ich cylindryczne zbiorniki powstały w oparciu o technologię materiałów kompozytowych zawierających włókna węglowe. Dzięki temu są niezwykle wytrzymałe, a przy tym stosunkowo lekkie w porównaniu do zbiorników stalowych.
Zbiorniki tego typu są też instalowane we wspomnianych wcześniej pociągach z napędem wodorowym. Ten wieloczłonowy pociąg, przeznaczony jest do ruchu podmiejskiego, a napełnianie wodorem odbywa się w specjalnym terminalu. Ciśnienie zbiornika wynosi od 300 do 350 barów. Podczas jazdy musi być obniżone do wartości jednocyfrowej, aby umożliwić przepływ wodoru do ogniwa paliwowego. Za ten proces odpowiada jednostka regulacyjna ciśnienia umieszczona w dalszym odcinku systemu magazynującego.
Przełącznik ciśnienia w pociągach z napędem wodorowym wyłącza system napędowy
Przełącznik ciśnienia PXA spełnia wymagania związane z zastosowaniem w pociągach napędzanych wodorem. Wspomnianemu wcześniej klientowi zależało na czymś więcej niż na monitorowaniu i regulacji ciśnienia wodoru w pociągach – funkcja bezpieczeństwa modelu PXA była nie mniej istotna. Ten miniaturowy przyrząd wyłącza układ napędu H2 w dwóch przypadkach, w zależności od funkcji:
- gdy zachodzi ryzyko opróżnienia zbiornika
- gdy podczas przepływu wodoru do systemu napędowego ciśnienie stanie się zbyt wysoki
Tego typu zabezpieczenie można uzyskać także przy pomocy czujnika ciśnienia i odpowiedniego oprogramowania, jednak to rozwiązanie w przypadku pociągów byłoby zbyt skomplikowane. Ponadto ryzyko błędu jest wyższe niż w przypadku mechanizmu opartego o przełącznik ciśnienia.
Certyfikat SIL-3 potwierdza bezpieczeństwo stosowania
Wybierając model PXA, klient nie kierował się wyłącznie jakością pomiaru. Ten model przełącznika ciśnienia uznano za stosowny dla pociągów z napędem wodorowym ze względu na przydatność dla poziomu SIL-3. Dzięki temu z łatwością spełnia związane z bezpieczeństwem wymagania rynkowe dla zastosowań H2 (SIL-2).
Obudowa ognioszczelna (“Ex d”) i kompaktowa konstrukcja
PXA zaprojektowano również do użytku w temperaturach otoczenia od -40 °C do +85 °C. Dodatkowo posiada aprobatę IECEx “Ex d” (obudowa ognioszczelna), standardowo wymaganą przez naszego klienta. Kolejna zaleta przyrządu: PXA daje się łatwo zintegrować z systemem magazynowym dzięki swojej kompaktowej konstrukcji.
Uwaga
Więcej informacji na temat przełącznika ciśnienia PXA można znaleźć na stronie internetowej firmy WIKA. Jeżeli mają Państwo pytania, prosimy o zwrócenie się do osoby kontaktowej.
Polecamy też nasze artykuły
WIKA opracowuje czujnik ciśnienia do pojazdów z napędem wodorowym
Napęd wodorowy: Czyste silniki przyszłości mogą być tak samo wygodne jak współczesne silniki konwencjonalne.
Zamień wodór na kilometry